(مطالب زیر) تو را بسوی کارهایی هدایت میکند که گناهان را محو، و از بین میبرد:
1- ترک شرک: «قالَ الله تَبارَکَ وَتَعالی: یَا ابْنَ آدَمَ لَوْ لَقَیْتَني بِمِثْلِ الْأَرْضِ خَطایَا لاَ تشرک بي شَیئاً لَقیتُکَ بِملء الأرض مغفرة». (مسلم).
پیامبر ص میفرماید: که خداوند «در حدیث قدسی» فرموده: ای بنی آدم اگر به اندازه کره زمین خطا و گناه داشته اما شریکی برایم قائل نشده باشی شما را با دنیایی از گذشت و مغفرت بحضور میپذیرم.
2- 3- نماز پنجگانه، و نماز جمعه: «الصلوات الخمس والجمعة إلى الجمعة مکفرات لما بینهن إذا اجتنبت الکبائر، ما من امریء مسلم تحضره صلاة مکتوبة فیحسن وضوءَها وخشوعها ورکوعها إلاَّ کانت کفارة لما قبلها من الذنوب ما لم یؤتَ کبیرة وذلک الدهر کله». (البخاری).
رسول الله ص میفرماید: ادای نمازهای پنجگانه و نماز جمعه تا جمعه بعد، کفاره گناهان (صغیره) فاصله بین خود میباشند بشرطیکه از گناهان کبیره پرهیز شود. هر مسلمانی که به هنگام آمدن وقت نماز مرتب و كامل وضو بگیرد، و رکوع و سجود را نیکو بجا آورد، و خاشع و خاضع باشد. بشرطیکه بسوی گناهان کبیره نرود نمازهایش برای همیشه کفاره گناهان گذشته او خواهد بود.
4- نماز: عَنِ ابْنِ مَسْعُودٍ t: أَنَّ رَجُلا أَصَابَ مِنِ امْرَأَةٍ قُبْلَةً، فَأَتَى النَّبِيَّ ص فَأَخْبَرَهُ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ "اقم الصلوة طرفي النهار و زلفا من الليل ان الحسنات يذهبن السيئات" (هود:١١٤) قَالَ الرَّجُلُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، إليَّ هَذَا؟ قَالَ: «لِجَمِيعِ أُمَّتِي كُلِّهِمْ». (بخارى:526).
ابن مسعود t ميگويد: شخصي زني را بوسيد. بعد از آن، خدمت رسول الله ص آمد و گفت: اي رسول خدا! مرتكب چنين خطايي شدهام، تكليف چيست؟ آنگاه، خداوند اين آيه را نازل فرمود: «در دو طرف روز، و اوايل شب، نماز را برپا دار; چرا كه حسنات، سيئات (و آثار آنها را) از بين مىبرند». آن شخص، سؤال كرد: اي رسول الله! آيا اين حكم، ويژة من است؟ رسول الله ص فرمود: «خير، بلكه شمال حال همهي امت من است».
5- انجام دادن دو رکعت نماز با خشوع: قَالَ رَسُولُ اللَّه ص: «مَنْ تَوَضَّأَ نَحْوَ وُضُوئِي هَذَا ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ لا يُحَدِّث فِيهِمَا نَفْسَهُ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». (بخارى: 159).
رسول الله ص فرموده است: «هركس، مانند اين وضوي من، وضو بگيرد و با اخلاص، دو ركعت نماز بخواند، خداوند تمام گناهان گذشتهاش را مورد عفو قرار خواهد داد».
6- روزه: «فِتْنَةُ الرَّجُلِ فِي أَهْلِهِ وَمَالِهِ وَوَلَدِهِ وَجَارِهِ تُكَفِّرُهَا الصَّلاةُ وَالصَّوْمُ وَالصَّدَقَةُ وَالأَمْرُ وَالنَّهْيُ». (بخارى:525).
فتنههايي كه دامنگير مرد از ناحيه زن، فرزند، ثروت و همسايه ميشود به وسيله نماز، روزه، صدقه، و امر به معروف و نهي از منكر از بين خواهند رفت.
7- روزه ماه رمضان: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». (بخارى: 38).
رسول الله ص فرمود: «كسي كه ماه رمضان را از روي ايمان و براي حصول اجر و پاداش، روزه بگيرد، گناهان گذشتهاش، آمرزيده ميشوند».
8- قیام رمضان «تروایح» «مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». (بخارى:37).
پیامبر ص میفرماید: «هر كس، ماه مبارك رمضان را بقصد حصول ثواب، در عبادت بگذراند، تمام گناهان گذشتهاش، مورد عفو قرار خواهند گرفت».
9- بیداری و بر پاداشتن شبهای قدر: عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ t قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ يَقُمْ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». (بخارى:35).
از ابو هريره t روايت است كه رسول الله ص فرمود: «هر كس، شب قدر را بقصد ثواب، زنده نگاه دارد، (يعني آن شب را در عبادت و بندگي بسر برد)، همة گناهان گذشتهاش، مورد عفو قرار خواهند گرفت».
10- روزه روز عرفه، «روز قبل از عید»، «صیام یوم عرفة أحتسب على الله أن یُکَفِّرَ السنة التي قبله والسنة التي بعده». (الترمذی و ابن ما جه و الحاکم). پیامبر ص میفرماید: روزه روز عرفه کفاره گناهان سال قبل و سال بعد از خود میباشد.
11- روزه روز (10) ماه محرم «عاشورا» «صیام یوم عاشوراء أحتسب علی الله أن یُکَفِّرَ السنة التي قلبها». (أبوداود، ترمذی، ابن ماجه وحاکم).
روزه عاشورا «روز دهم ماه محرم» کفاره گناهان سال قبل از خود است.
12- صدقه: «الصَّدَقةُ تُطْفِیءُ الْخَطیئَةَ کَما یُطْفِیُء النّارُ الْماءُ». (الترمذی).
صدقه گناهان را محو و نابود میکند همانطور که آب آتش را خاموش میكند.
«يَا مَعْشَرَ النِّسَاءِ تَصَدَّقْنَ، فَإِنِّي أُرِيتُكُنَّ أَكْثَرَ أَهْلِ النَّارِ». (متفق عليه). «اي گروه زنان ! صدقه دهيد. زيرا شما را بيشترين اهل دوزخ ديدم».
13- امر بمعروف و نهی از منکر: «فِتْنَةُ الرَّجُلِ فِي أَهْلِهِ وَمَالِهِ وَوَلَدِهِ وَجَارِهِ تُكَفِّرُهَا الصَّلاةُ وَالصَّوْمُ وَالصَّدَقَةُ وَالأَمْرُ وَالنَّهْيُ». (بخارى:525).
فتنههايي كه دامنگير مرد از ناحيه زن، فرزند، ثروت و همسايه ميشود به وسيله نماز، روزه، صدقه، و امر به معروف و نهي از منكر از بين خواهند رفت.
14- آمین گفتن: عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ t: أَنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ: «إِذَا أَمَّنَ الإِمَامُ فَأَمِّنُوا، فَإِنَّهُ مَنْ وَافَقَ تَأْمِينُهُ تَأْمِينَ الْمَلائِكَةِ، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». (بخارى:781).
ابوهريره t ميگويد: رسول الله ص فرمود: «هنگامي كه امام آمين گفت، شما نيز آمين بگوييد. زيرا آمين هر كس كه همزمان با آمين فرشتگان باشد، تمام گناهان گذشتهاش، آمرزيده میشود». (گفتني است كه بعد از آمين امام، فرشتگان نيز آمين ميگويند). (مترجم).
15- گفتن این ذکر: عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ t أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ r قَالَ: «إِذَا قَالَ الإِمَامُ: سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ فَقُولُوا: اللَّهُمَّ رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ، فَإِنَّهُ مَنْ وَافَقَ قَوْلُهُ قَوْلَ الْمَلائِكَةِ، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». (بخارى:796).
ابوهريره t ميگويد: رسول الله ص فرمود: «هنگامي كه امام (سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ) ميگويد، شما (اللَّهُمَّ رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ) بگوييد. اگر اين گفتة شما همزمان با (اللَّهُمَّ رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ) ملائكه ادا شود، تمام گناهان گذشتة شما مورد عفو قرار خواهند گرفت».
16- حج مبرور و مقبول: عن أَبَي هُرَيْرَةَ t قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِيَّ ص يَقُولُ: «مَنْ حَجَّ لِلَّهِ، فَلَمْ يَرْفُثْ، وَلَمْ يَفْسُقْ، رَجَعَ كَيَوْمِ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ». (بخارى: 1521).
ابوهريره t ميگويد: شنيدم كه رسول الله ص فرمود: «هركس، بخاطر (رضاي) خدا حج نمايد و از مقاربت جنسي و مقدمات آن، (در زمان حج) پرهيز نمايد و مرتكب معصيت نشود، چنان از گناه پاك ميشود كه گويي تازه از مادر، متولد شده است».
«الْحَجُّ الْمَبْرُورُ لَيْسَ لَهُ جَزَاءٌ إِلاَّ الْجَنَّةُ». (بخارى:1773).
«حج مقبول پاداشي جز بهشت ندارد».
17- اندوه و گرفتاری: «مَا مِنْ مُسْلِمٍ يُصِيبُهُ أَذًى إِلاَّ حَاتَّ اللَّهُ عَنْهُ خَطَايَاهُ، كَمَا تَحَاتُّ وَرَقُ الشَّجَرِ». (بخارى:5647).
«هر مسلماني كه به مصيبتي، گرفتار آيد، خداوند گناهانش را ميريزد همانگونه كه برگ درختان، ميريزند».
عن أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ وَأَبِي هُرَيْرَةَ م عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: «مَا يُصِيبُ الْمُسْلِمَ مِنْ نَصَبٍ وَلا وَصَبٍ، وَلا هَمٍّ وَلا حُزْنٍ، وَلا أَذًى وَلا غَمٍّ، حَتَّى الشَّوْكَةِ يُشَاكُهَا، إِلاَّ كَفَّرَ اللَّهُ بِهَا مِنْ خَطَايَاهُ». (بخارى:5642).
ابوسعيد خدري و ابو هريره م ميگويند: نبي اكرم ص فرمود: «مسلمان، دچار هيچگونه خستگي، بيماري، نگراني، ناراحتي، گرفتاري و غمي نميشود مگر اينكه خداوند به وسيلة آنها، گناهانش را ميبخشد. حتي خاري كه به پايش ميخلد» (باعث كفارة گناهانش ميشود).
18- تب: «لا تسبي الحَمی فإنَّها تذهب خطایا بني آدم کما یذهب الکیر خبث الحدید». (مسلم).
رسول الله ص میفرماید: تب را دشنام ندهید چون بیماری تب بسان کوره آهنگری که زنگ آهن را میزداید، گناهان را محو میکند.
19- اعمال صالح و کردارهای نیک: "اقم الصلوة طرفي النهار و زلفا من الليل ان الحسنات يذهبن السيئات". (هود:١١٤).
«در دو طرف روز، و اوايل شب، نماز را برپا دار ؛ چرا كه حسنات، سيئات (و آثار آنها را) از بين مىبرند».
20- عمره: عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ t أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ: الْعُمْرَةُ إِلَى الْعُمْرَةِ كَفَّارَةٌ لِمَا بَيْنَهُمَا وَالْحَجُّ الْمَبْرُورُ لَيْسَ لَهُ جَزَاءٌ إِلاَّ الْجَنَّةُ». (بخارى:1773).
از ابوهريره t روايت است كه رسول الله ص فرمود: «يك عمره تا عمره ديگر، موجب بخشش و كفاره گناهاني ميشود كه ميان آن دو عمره، انجام گرفتهاند. و حج مقبول پاداشي جز بهشت ندارد».
21- شهادت در راه خدا: «یُغفر للشهید کلّ ذنب إلاَّ الدَّیْن». (مسلم).
رسول اکرم ص میفرماید: همه گناهان کسی که در راه خدا شهید میشود بجز بدهی و قرض آمرزیده میشود.
22- گفتن این ذکر هنگام خواب: عَنِ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ t قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ ص: «إِذَا أَتَيْتَ مَضْجَعَكَ فَتَوَضَّأْ وُضُوءَكَ لِلصَّلاةِ، ثُمَّ اضْطَجِعْ عَلَى شِقِّكَ الأَيْمَنِ، ثُمَّ قُلِ: اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ، وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ، وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِي إِلَيْكَ، رَغْبَةً وَرَهْبَةً إِلَيْكَ لا مَلْجَأَ وَلا مَنْجَا مِنْكَ إِلا إِلَيْكَ، اللَّهُمَّ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ، وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ، فَإِنْ مُتَّ مِنْ لَيْلَتِكَ فَأَنْتَ عَلَى الْفِطْرَةِ، وَاجْعَلْهُنَّ آخِرَ مَا تَتَكَلَّمُ بِهِ»، قَالَ: فَرَدَّدْتُهَا عَلَى النَّبِيِّ r فَلَمَّا بَلَغْتُ: اللَّهُمَّ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ، قُلْتُ: وَرَسُولِكَ، قَالَ: «لا، وَنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ». (بخارى:247).
از براء ابن عازب t روايت است كه نبي اكرم ص فرمود: قبل از رفتن به رختخواب، وضوي كامل بگير و بر پهلوي راست بخواب و اين دعا را بخوان: «اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ، وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ، وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِي إِلَيْكَ، رَغْبَةً وَرَهْبَةً إِلَيْكَ لا مَلْجَأَ وَلا مَنْجَا مِنْكَ إِلا إِلَيْكَ، اللَّهُمَّ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ، وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ». (پروردگارا! با خوف و رجاء، چهرهام را بسوي تو برميگردانم و تمام امورم را به تو ميسپارم و تو را پشت و پناه خود ميدانم. و يقين دارم كه هنگام خشم و غضبت، پناهي جز تو ندارم. پروردگارا! به كتابي كه نازل فرمودي و پيامبري كه مبعوث نمودي، ايمان آوردم). اگر در همان شب بميري، بر فطرت (با ايمان) از دنيا رفته اي. اين جملات را آخرين كلام خود قرار بده».
راوي(براء) ميگويد: اين دعا را نزد رسول اكرم ص خواندم. وقتي گفتم: آمَنْتُ بِرَسُوْلِكَ، آنحضرت ص فرمود: «بگو: آمَنْتُ بِـنَـبِيِّكَ». يعني بجاي لفظ رسول، كلمة نبي را بكار ببر.
23- یاد خدا و تسبیح «سبحان الله گفتن: «مَنْ قَالَ سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ في یَومٍ مِأئةُ مَرَةٍ حَاطَتْ خَطَایَاهُ وَإنْ کَانَ مِثلُ زَبَدِ البَحْر». (مسلم).
پیامبر ص میفرماید: کسی که در روز صد بار بگوید: سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ یعنی پاکی و بیعیبی و ستایش خدای را. گناهانش آمرزیده میشود اگر چه به کثرت کف دریا باشد.
«أَیَعْجَزُ أَحَدُکُم أنْ یَکْسِبَ کُلَّ یَومٍ أَلّفَ حَسَنَةٍ. یُسَبِّحُ مِأَئةُ تَسْبیحَةٍ فَیُکْتَبُ لَهُ أَلفَ حَسَنَةٍ وَیُحَطُ عَنْهُ أَلَفَ خَطِیْئَةٍ». (مسلم).
پیامبر ص میفرماید آیا يكى از شما ناتوان است كه هر روز هزار حسنه کسب کند؟ پس در هر روز صد بار بگوید: سبحان الله، صد حسنه را کسب، و صد گناه از او كاسته میشود.
24- نماز جماعت: «من تَوَضَّأ للصلاة فأسبغ الوضوء ثم مشی إلى الصلاة المکتوبة فصَلاها مع الناس أو مع الجماعة أو في المسجد غَفَرَ اللهُ لَهُ ذنوبه». (مسلم). پیامبر ص فرموده است: هر کس وضوء کاملی بگیرد بعداً برای ادای نماز واجب براه افتد آن را با مردم یا با جماعت و یا در مسجد بخواند خداوند گناهانش را عفو مینماید[1].
25- وضوء زیبا و کامل: «من توضأ فأحسن الوضوء خرجت خطایاه من جسده حتی تخرج من تحت أظفاره». (مسلم). پیامبر ص فرمود: هر کس وضوء بگیرد و وضوءش کامل و زیبا باشد خداوند گناهان او را محو مینماید. «گناهانش از تن او حتی از زیر ناخنهایش خارج میشود».
26- 27- 28- وضوء کامل به هنگام سختیها، رفت و آمد مسجد و انتظار نماز: «أَلا أدلُّکم علی ما یَمحُو الله به الخطایا ویرفع به الدرجات؟ قالوا بلی یا رسولَ الله، قال: إسباغ الوضوء علی المکاره، وکثرة الخَطا إلى المَساجد، وانتظار الصلاة بعد الصلاة، فذلکم الرّباط، فذلكم الرباط». (مسلم). رسول ص اکرم فرمود: آیا به شما به چیزی راهنمايى كنم که گناهان را پاک و منزلت و درجات انسان را بالا میبرد؟ عرض کردند آری ای رسول خدا، فرمود: وضو گرفتن به هنگام سختیها(شدت سرما، و...)، رفت و آمد زیاد به مسجد، و انتظار نماز دیگر پس از نماز فعلی. اینها هستند ریسمان برای چنگ زدن (رباط یعنی ربط دهنده).
29- گفتن این ذکر بعد از اذان: «من قال حین یسمع المؤذن: أشهد أن لا إله إلاَّ الله وَحدَهُ لا شَریکَ لَهُ وَأَنَّ مُحَمَداً عبده ورسوله رضیت بالله رباً وبمحمد رسولاً وبالاسلام دیناً غُفِرَ لَهُ ذنبه». (مسلم). پیامبر ص میفرماید: کسی که به هنگام شنیدن أذان ذکر فوق را بگوید، گناهانش آمرزیده میشود.
معنی ذکر: من هم گواهی میدهم که خدا یکتا و بینیاز است و محمد بنده و فرستاده اوست و راضیم به اینکه الله پروردگار من و محمد ص پیامبر، و اسلام دین من است).
30- گفتن و خواندن این ذکر بعد از نمازهای واجب: «من سبَّح الله في دبر كل صلاة ثلاثاً وثلاثين. وحمد الله ثلاثاً وثلاثين. وكبر الله ثلاثاً وثلاثين. فتلك تسعة وتسعون. وقال، تمام المائة: لا إله إلا الله وحده لا شريك له. له الملك، وله الحمد، وهو على كل شيء قدير، غفرت خطاياه وإن كانت مثل زبد البحر». (متفق عليه).
رسول الله ص میفرماید: هر کس پس از هر نماز (33) بار بگوید سبحان الله، و(33) بار بگوید الحمد لله، و(33) بار بگوید الله اکبر که جمعاً میشود (99) و برای اینکه صد را تمام کند «ذکر را به صد مرتبه برساند» در آخر این (99) بگوید: لا إله إلا الله وحده لا شريك له. له الملك، وله الحمد، وهو على كل شيء قدير، یعنی هیچ خدایی بحق جز او نیست تنها و بینیاز است. عظمت و ستایش لایق اوست و بر هر چیزی قادر است. گناهانش اگر به مانند کف دریا هم زیاد باشد آمرزیده میشود.
31- 32- دست مالیدن و مسح رکن یمانی و حجر الاسود و طواف کعبه: «قال ابن عمر سَمْعِتُهُ ص یقول إنَّ مَسْحَهُما ای الرکنین کفارةٌ للخطایا، وسمعته یقول: من طاف بهذا البیتِ أُسْبوعاً فأحصاه کان کعتق رقبة، وسمعته یقول: لا یَضَعُ قدماً ولا یرفع أخری إلاَّ حَطَ الله عنه خطیئة، وکتب له بها حسنة». (الترمذی والنسائی).
ابن عمر م میگوید از پیامبر ص شنیدم که میفرمود. همانا مسح آن دو «رکن یمانی وحجرالاسود» کفاره گناهان است، و شنیدم میفرمود: کسی که این خانه را «کعبه» هفتهای طواف نماید بمانند این است که بندهای را آزاد کرده است، و شنیدم میفرمود: هیچ قدمی بر نمیدارد مگر اینکه خداوند گناهی از گناهان وی را بخشوده و یا حسنهای برای وی مینویسد.
33- کفاره مجلس: «من جلس في مجلس فکثر فیه لَغَطُه فقال قبل أن یقوم من مجلسه ذلک: سبحانک اللّهم وبحمدک أشهد أن لا إله إلاَّ أنت أستغفرک وأتوب إِلَیْکَ إلّا غُفِرَ له ما کان في مجلسه ذلک». (الترمذی).
پیامبر ص فرمود: کسی که در مجلسی بنشیند که در آن سخنان مختلفی رد و بدل شود، قبل از ترک آن مجلس دعای فوق را بخواند خداوند آنچه که از گناهان در آن مجلس گذشته میبخشاید.
:: بازدید از این مطلب : 390
|
امتیاز مطلب : 125
|
تعداد امتیازدهندگان : 39
|
مجموع امتیاز : 39